10 tipů, které vás provedou digitálním detoxem

Taky už vás nebaví být pořád online? Já osobně s problémem nekonečného připojení bojuji velmi často. Ve své práci se bez notebooku ani bez internetu neobejdu. Když pak chci napsat něco na blog, zase u toho sedím. Nebo když vyřizuji ranní poštu, když si chci něco objednat, když hledám informace. Najednou si říkám, jestli to vůbec jde, žít v dnešní době offline? Jasně, že jde. Jen člověk musí chtít. A musí pro to cíleně něco dělat. Proto jsem před pár dny konečně dokončila článek s 10 tipy, které pomáhají k digitálnímu detoxu mně a které by snad mohly pomoct i vám. Pokud se teda odpojit chcete…

meditace

Digitální detox prospěje rozhodně každému, kdo se většinu dne obklopuje moderními technologiemi. Počítačem, mobily, bluetooth sluchátky, chytrou televizí, chytrou domácností. V podstatě vším, co má přívlastek chytré, a nejste to vy. Pobyt na internetu přináší sice spoustu výhod a nových možností, zároveň nás ale potřeba svítit neustále zeleně dost vyčerpává. A to nejen po psychické stránce. Příliš časté koukání do monitorů způsobuje únavu očí, včetně syndromu suchého oka. (Při setrvačném koukání do jednoho místa totiž méně mrkáte, a to má za následek nedostatečné zvlhčení oka.)

Kromě problémů se zrakem může příliš dlouhá doba strávená v online světě způsobovat také bolesti hlavy nebo bolesti zad. Ty možná znáte lépe, než byste chtěli. Dlouhé sezení navíc zpomaluje náš lymfatický systém, což může vést k nedostatečné detoxikaci organismu. Tak trochu začarovaný kruh. Naštěstí, co se lymfy týče, existuje mnoho způsobů, jak ji rozproudit. A jak je to s tou psychikou?

U lidí, kteří digitální detox vyzkoušeli, byla prokázána snížená hladina kortizolu (stresový hormon) v krvi. Díky tomu u těchto lidí klesly projevy úzkostí, ke kterým stres výrazně přispívá. Co se naopak zvýšilo, byla bdělost a schopnost soustředění. Když jsme u toho soustředění, tak k lepší koncentraci vám kromě digitálního detoxu pomohou také přírodní nootropika. Tak je určitě vyzkoušejte.

Ať už vy sami cítíte potřebu digitálního detoxu či nikoliv, věřte, že jednou za čas byste si ho dopřát měli. Vaše zdraví to velmi ocení a možná se vám to dokonce zalíbí. Tak jdeme na těch 10 tipů:

Jasně daná pravidla vám pomůžou, ať budete dělat cokoliv, včetně digitálního detoxu. Nejprve si promyslete, který den se reálně dokážete alespoň chvíli obejít bez připojení. Vybráno? Pak už si jen vypněte mobil (počítač pro jistotu vůbec nezapínejte). A nezapomeňte si to užít. Mít svůj čas sami pro sebe bez nutnosti sledovat vyskakující upozornění je normální. Jen to udělejte šikovně, abyste nebyli zbytečně nervózní, že vás někdo shání. O svém digi detoxu řekněte ostatním. Třeba se přidají. A když ne, tak budou alespoň vědět, proč nereagujete na jejich zprávy. To, kolik času strávíte nakonec offline, není důležité. Důležité je začít. A následně tento nový zvyk pravidelně dodržovat.

Velmi praktická věc, kterou upotřebíte nejen nahoře v oblacích. Já režim letadlo používám každý den. Konkrétně každý večer před spaním. Jakmile se uložím do pelíšku, kliknu na ikonku s křídly a je klid. Dělám to proto, že nechci své tělo přes noc vystavovat vlnovému proudění. A až si konečně pořídím normální budík, jednoduše telefon vypnu. Režim letadlo ale můžete využívat i přes den, pokud vás prostě ruší neustálé cinkání notifikací. Anebo si vypněte zvuk. Ztišit svůj telefon dokážete mnoha způsoby, tak to udělejte. Je to sice drobnost, ale pomůže vám zvýšit efektivitu práce.

Pokud se bojíte, že byste ztišením svého telefonu mohli přijít o důležité informace (někdo vám v nouzi volá, čekáte na nějaké potvrzení e-mailem atd.), jděte na to od lesa. Svůj mobilní telefon si nechte normálně zapnutý, jen si udělejte pořádek ve svých notifikacích. Svěží vítr, který se prožene vašimi aplikacemi, zrychlí fungování mobilu a především vás přestanou otravovat kdejaké kraviny. Já mám v telefonu striktní nastavení, které mě informuje o příchozích zprávách ze dvou, max. ze tří komunikačních kanálů + mi chodí notifikace ze dvou e-mailových schránek. Stačí. Bohatě.

Jedinou výjimku mezi ostatními aplikacemi u mě donedávna měla aplikace Water Time (Znáte?), která mi připomínala, že se mám napít. Protože ale vyskakovala každou chvíli, což mě rozptylovalo, učím se teď dodržovat správný pitný režim bez ní. Na závěr třetího bodu mám pro vás tip na ještě jednu aplikaci, kterou se v telefonu skutečně vyplatí mít. Mluvím o aplikaci Záchranka, která vznikla díky nápadu Filipa Maleňáka. Ten jako student ve spolupráci s profesionálními záchranáři vytvořil appku, co pomáhá zachraňovat životy. Tak si ji taky stáhněte.

Čtvrtý bod je poměrně jednoduchý. Mnoho z nás si totiž s sebou mobil tahá všude. Třeba i do koupelny nebo k televizi. Přitom ho tam v tu chvíli vůbec nepotřebujeme. Co se té koupelny týče, tam se mnou mobil sice taky chodí, ale jen výjimečně, když se koupu a chci si u toho něco poslechnout. Jinak můj chytrý telefon zůstává vždy na svém místě. Je ale pravda, že já mám k technologiím trochu specifický, řekněme odtažitý, vztah.

Oproti tomu třeba má sestra s sebou mobil nosí velmi ráda. Představuje pro ni určitý zdroj její zábavy. Což chápu, ale jakmile vám mobil přiroste k ruce, buďte si jistí, že jakákoli forma digitálního detoxu bude mnohem složitější. Takže pro ty, kdo by si chtěli od online světa trochu odpočinout: Stačí si přes den dělat offline pauzy strávené v reálném světě.

Nejen během setkání s přáteli, ale ani na návštěvě rodiny, na pracovních schůzkách, na rande. Máte-li prostě možnost trávit čas se skutečným člověkem, nikoliv jen s virtuální fotografií, zkuste si to vychutnat bez koukání do telefonu. Ono takové setkání může trvat několik hodin a vy najednou zjistíte, že během toho, co jste se bavili s ostatními, jste si vlastně prošli takovým menším digitálním detoxem. Je pravda, že setkávání se s lidmi může být v dnešní době tak trochu oříšek, ale nemožné to není. A já osobně jsem přesvědčená, že forma sociálního kontaktu je tím nejlepším a nejpřirozenějším digitálním detoxem.

digitální detox

Tohle bývá poměrně častý problém. Když jsem ještě pracovala v kanceláři, tak jsem taky jídávala před počítačem, abych ušetřila čas. Teď už si dělám pauzy na jídlo každý den. Jelikož ale nerada jím sama, tak si aspoň pouštím různé rozhovory, podcasty a tak. Neobejdu se tím pádem sice úplně bez technologií, ale je to pořád lepší než obědvání před obrazovkou. Vědci už dávno prokázali, že nevědomé jezení přispívá k nadváze a k větší míře stresu. Jde o to, že pokud se na příjem potravy nesoustředíte, dostáváte do sebe v podstatě prázdné kalorie. Pocit hladu neutišíte, zároveň však víte, že svou porci už jste snědli. Jenže ten hlad je prostě nepříjemný, tak si dáte porci druhou, nebo se zaplácnete pamlsky, a večer máte výčitky. Raději jezte normálně u stolu a svůj oběd zkuste skutečně prožít.

Offline aktivity jsou velmi důležité jak pro tělo, tak pro mysl. Odvíjí se od nich čas, který strávíte bez internetu, potažmo i bez technologií. Čas, který si můžete započíst do své digitálně-detoxikační kúry. Jaké aktivity zvolit? Jsou jich mraky od pečení, přes pletení, deskové hry, zahrádkaření, až po sport. Cokoliv vás baví a nepotřebujete k tomu ani obrazovku ani Wolrd Wide Web, se počítá. Není asi nutné zdůrazňovat, že v případě sportovních aktivit také posílíte zdraví a zlepšíte svou fyzičku. Anebo zkuste otužování! Tím se já osobně bavím už víc jak půl rok a pořád je to sranda.

Upřímně, na tomto bodě budu muset já sama ještě trochu zapracovat. Světlu z technologií se totiž večer občas vystavuji, i když vím, že bych neměla. Znáte to, pustíte si film, najednou je spousta hodin a vy si jen vyčistíte zuby a jdete spát. To je ale špatně. Modré světlo, které z televizí, z mobilů a ze všech dalších obrazovek vyzařuje, bychom měli eliminovat alespoň 90 minut před ulehnutím ke spánku. Proč? O tom si můžete do detailu přečíst v mém článku na téma jak večer bezpečně svítit. Tady je.

Co tím myslím? Není relax jako relax. U spousty aktivit si sice fyzicky oddechnete, ale stále při nich zaměstnáváte mozek. Proto nezapomínejte ani na odpočinek duševní. Zkuste třeba meditace. Je to kouzelné, chvíli na nic nemyslet. Kromě meditací můžete vyzkoušet také vizualizace, tedy představování si. Co si představovat? To je úplně jedno. Představujte si louku plnou květů, zasněžený kopec anebo něco osobního, třeba že jste konečně vyhráli Eurojackpot. Důležitý je ten prožitek a duševní osvěžení.

V poslední době si čím dál více lidí uvědomuje důležitost pobytu v přírodě. Zdravotní benefity (čerstvý vdzuch, déčko ze sluníčka, žádný signál), které časem stráveným venku získáme, prospívají všem. Takže i v případě, že ve vás zeleň nevzbuzuje nezkrotné pocity nadšení, choďte ven. Někam za město nebo do parku. Mezi stromy. Síla příroda vás totiž dokáže doslova nabít přívalem nové energie. Řekla bych, že v tomto směru trumfne i okřídlený Red Bull. I když tohle já asi nedokážu objektivně posoudit, protože energeťáky nepiju. Já prostě chodím k těm stromům.

procházka v přírodě

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *