Přehled: Různé druhy živočišného mléka

Pijete mléko? A jaké? Kravské, kozí, nebo ovčí? Já živočišné mléko nepiju vůbec. Není mi po něm dobře a vlastně mi ani nechutná. Moje máma tvrdí, že je to tím, že jsem se mlékem „přepila“ jako malá. No, vědeckou studii na to úplně nemá, ale možná na tom něco bude. V mém okolí rozhodně nejsem jediná, kdo se mléku / mléčným produktům vyhýbá. V posledních letech totiž pravidelně přibývá lidí s intolerancí na laktózu = mléčný cukr. Nejčastěji se tato intolerance projevuje na mléko kravské. Další problém kravského mléka představuje jeho složení. Mléko od krav totiž z naprosté většiny pochází z velkochovů. A ty neprodukují zrovna ideální kvalitu. To ale podle mě ještě neznamená, že bychom měli kravské mléko zatracovat. Myslím si, že pokud kravám vytvoříme důstojné podmínky a budeme je chovat v režimu ekologického zemědělství, odvděčí se nám mlékem plným živin. A my budeme mít konečně čisté svědomí.

mléko

Osob trpících intolerancí na laktózu v Česku skutečně přibývá. Podle průzkumů se s touto formou nesnášenlivosti mléčného cukru potýká zhruba 10 % obyvatel naší země. Ale pozor, důležité je neplést si pojmy intolerance na laktózu a alergie na laktózu. Jedná se totiž o dvě rozdílné poruchy.

Alergie na laktózu se řadí mezi desítky dalších alergií (čili autoimunitních onemocnění), kterými člověk může trpět. Tak, jako každá alergie, i alergie na laktózu je výsledkem odpovědi našeho imunitního systému na určitý podnět, v tomto případě na mléko. Pokud jste na laktózu alergičtí, je dost pravděpodobné, že se u vás po jeho požití projeví alergická reakce. V tomto případě se mléku vyhýbejte.

Oproti tomu intoleranci na laktózu způsobuje nedostatek tělních enzymů zvaných laktázy. Tyto enzymy sídlí v tenkém střevě a pomáhají nám laktózu trávit. Bez nich organismus nedokáže mléko správně vstřebat a nastávají potíže. Lidé s intolerancí se ve většině případů vyhýbají mléku kravskému, někteří z nich ale nemají problém s mlékem kozím či ovčím.

Nesnášenlivost mléčného cukru způsobená nedostatkem enzymů se může projevovat mnoha příznaky. Mezi ty nejčastější patří:

  • bolesti břicha, křeče a nadýmání
  • průjem nebo zvracení
  • zvýšená tvorba akné
  • zvýšená únava a malátnost
  • dlouhodobé bolesti hlavy

Pokud vy sami netrpíte ani alergií, ani intolerancí na laktózu, není třeba, abyste mléko ze svého jídelníčku vyřazovali. (Pokud nejste vegani, pochopitelně.) Mléko v přiměřené míře je zdravé a mnoha lidem chutná, což dává smysl. Stačí si uvědomit, že mléko představuje vůbec první potravu, kterou po narození přijímáme. Když už jsem se touto cestou dostala k mléku, jenž kojenci přijímají, tedy k mléku mateřskému, tak vřele doporučuji sérii dokumentů na Netflixu jménem (Un)Well, česky Zdraví (ne)prospěšné. Jedním z tématem tohoto šestidílného cyklu je právě mateřské mléko.

Ale teď zpátky k mléku kravskému, ať se do toho nějak nevhodně nezamotám. Kravské mléko, pokud pochází z kvalitních zdrojů, slouží především jako živočišný zdroj vápníku. Problém je v tom, že těch kvalitních zdrojů čím dál více ubývá. Stačí se podívat na mlékárenské velkochovy a na způsob, jakým v nich zvířata chovají. Nejde jen o samotný styl ustájení krav a nemožnost vyběhnout na pastvinu, jde i o krmivo, které krávy v těchto velkochovech dostávají, a jehož kvalitě můžeme polemizovat. A to už je příliš mnoho negativ dohromady.

Tuto nepříjemnou pravdu si naštěstí mnoho zemědělců uvědomuje a přechází proto na režim ekologických chovů. A to i přesto, že hospodaření v režimu bio je asi tak tisíckrát náročnější než to konvenční. Velký dík. Čím je bio mléko zdraví prospěšné? Kromě velkého množství vápníku v kravském mléce najdete také vitamíny, zejména vitamín D, a živočišné bílkoviny. To ovšem platí pro mléka, která nejsou pasterována ani jinak průmyslově upravována. Což jsou v podstatě jen mléka přímo od farmáře….

kráva

Kozí a ovčí produkty patří k mým velmi oblíbeným potravinám. Jsou fakt výborné! A jsou také o dost zdravější než běžně dostupné produkty z mléka kravského. Proč? Kozí i ovčí mléka obvykle pochází z malých, farmářských chovů, kde se více dbá na dodržování přirozených podmínek při chovu zvířat. Obě mléka jsou navíc pro lidský organismus mnohem lépe stravitelná. Začněme s mlékem kozím.

Účinky kozího mléka na zdraví znali už naši předci a nyní je potvrzují i vědecké studie. Kozí mléko prokazatelně posiluje imunitní sytém a velmi příznivě ovlivňuje stav naší pokožky i pleti. Kozím mlékem ke kráse a ke zdraví, dalo by se říct. A byla by to pravda. Já osobně nepiju přímo kozí mléko, ale miluji kozí kefír z nedaleké růžové kozí farmy v Drysicích. Pili jste někdy kozí kefír? Nebojte se ho. Chutná jemně, kyselkavě. A vzhledem k tomu, že jde o kvašený výrobek, je to skutečně takový zdravotní elixír.

Pokud by vás zajímal přesný obsah živin v kozím mléce, tady je.

Kozí mléko obsahuje:

  • minerály (hořčík, vápník, fosfor, draslík)
  • vitamíny (A, B, C, D, E)
  • živočišné bílkoviny
  • minerální soli
  • bílkoviny a tuky
  • mnoho dalších živin

Na kozím mléce je skvělé také to, že už z 250 ml, tedy z jednoho hrnku, získáme až 30 % doporučené denní dávky vápníku a téměř 20 % doporučené denní dávky bílkovin pro dospělého člověka. Kozí mléko nemusíte pít syrové, můžete s ním vařit, udělat si z něj smoothie (já si v létě připravuji skvělé smoothie z kozího kefíru a z čerstvého rybízu) nebo si nakupte už hotové výrobky z kozího mléka, např. kozí sýr či tvaroh. A ještě jedna věc. Mnoho lidí se kozím výrobkům vyhýbá, protože mají pocit, že smrdí. Kvalitní kozí výrobek nikdy nesmrdí. Nicméně určité aroma v těchto produktech zůstává, to přiznávám.

koza

Zkoušeli jste ho někdy? Jestli ne, nastal to čas změnit. Ovčí mléko a výrobky z něj jsou v poslední době čím dál dostupnější, takže se nebojte, že byste je nesehnali. Já osobně miluju ovčí sýry a taky ovčí jogurty, buď bílé anebo ten s příchutí slaný karamel. Oproti kozímu mléku nemá to ovčí nijak výrazné aroma, takže může být pro spoustu lidí schůdnější. Mléko od oveček je navíc krásně krémové a chutná nasládle, mohly by si ho tedy oblíbit i děti. Jak je na tom s obsahem živin?

Jako první bych zmínila, že už v jedné sklenici o objemu 200 ml se skrývá doporučená denní dávka vitamínu B12. Vitamínů skupiny B obsahuje ovčí mléko mnohem více. Kromě béčka v ovčím mléku najdete také vitamín D a vitamín C. U céčka pak doporučené denní dávky dosáhneme vypitím jednoho litru ovčího mléka. Pokud bychom porovnali ovčí mléko s mlékem kravským, přišli bychom na to, že v mléce od ovcí se nachází dvakrát více bílkovin a dvakrát více tuku. To znamená, že z hlediska tabulek bude ovčí mléko o dost výživnější. A možná zjistíte, že i chutnější.

Na závěr ještě krátký výcuc zdravotních benefitů, které nám ovčí mléko poskytuje. Za prvé, díky bohatému obsahu vitamínů a minerálů podporuje ovčí mléko správné fungování imunitního systému. Za druhé, vysoký podíl aminokyselin pomáhá regulovat krevní tlak. Za třetí, stejně tak jako mléka od krav a od koz, i to od oveček přispívá ke správné mineralizaci kostí. A dobře mineralizované kosti znamenají pevné kosti a to zase znamená nižší riziko zlomenin. Tak si doma nalijte sklenku mléka / kefíru a do dna!

ovce

2 komentáře na “Přehled: Různé druhy živočišného mléka”

  1. Pingback: Přehled: Různé druhy rostlinného mléka - JsemBIO

  2. Pingback: Recept: Golden Milk aneb zlaté mléko z Indie - JsemBIO

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *