Různé typy jógy: Jak si správně vybrat?

Jóga patří k tématům, kterým se chci na svém blogu pravidelně věnovat. Tentokrát se zaměřím na různé typy jógy, kterých existuje opravdu mnoho. Stále se navíc objevují styly nové. Čím se od sebe liší? To podrobně rozepíšu do dnešního článku. Věřím, že když budete vědět, co od daného typu jógy očekávat, pomůže vám to při výběru. A vy si tak budete moci zvolit jógu na míru vašim jedinečným potřebám.

jóga

Jóga by se dala stručně popsat jako kombinace fyzické a psychické aktivity. Při plném procítění jóga účinně ulevuje od stresu, snižuje projevy psychických obtíží (např. úzkosti, deprese), zlepšuje prokrvení vnitřních orgánů i končetin, podporuje správné fungování bránice, plic a v neposlední řadě protahuje celé tělo, od svalů, kloubů až po ty nejmenší šlachové úpony. Jóga se dá také chápat jako soubor jednotlivých jógových ásan, které se praktikují během cvičení.

Jóga však není jen pouhou sestavou cviků, je také určitou filosofií. Určitým smýšlením o světě kolem nás. A v současné době se jóga mimo jiné stala také úspěšnou byznysovou oblastí. A to už se dostáváme k různým typům jógy. Pokud jste slyšeli například o pivní józe, pak to není vtip. Skutečně existuje. Já se ale dnes zaměřím na trochu jiné typy jógy. A vezmu to podle abecedy.

Akro, zkratka pro akrobacii. Akrojóga se cvičí v párech a spojuje základní jógové pozice s prvky akrobacie. Díky tomu oba členové páru rovnoměrně posilují svaly celého těla. Dále tento typ jógy zlepšuje rovnováhu, koordinaci a podporuje vzájemné fyzické i mentální propojení dvou lidí, kteří spolu akrojógu cvičí. Tento typ jógy ale není vhodný pro začátečníky, protože je poměrně náročný a vyžaduje dobrou znalost základních jógových pozic a jejich správné provedení.

Aquajóga už svým názvem opět naznačuje, oč se jedná. Jde o cvičení jógových ásan ve vodě. Tento typ jógy, na rozdíl od předešlého, se hodí i pro úplné jógové začátečníky, a to proto, že ve vodě je provádění jednotlivých pozic mnohem jednodušší. Voda vás bude krásně nadnášet a vy si budete moci užívat celkové protažení. Aquajóga se navíc nikdy necvičí ve studené vodě, nemusíte se proto bát, že by vám v bazénu byla zima. Teplota vody pro praktikování aquajógy se pohybuje mezi 28-32 stupni Celsia. Kromě toho, že cvičení v teplé vodě je velmi příjemné, používá se ještě z jednoho důvodu. Teplo uvolňuje svaly. Ty pak ve spojení s protahovacími cviky dosahují maximální relaxace.

Aštanga jóga se vyznačuje rychlým střídáním jógových ásan. Tento typ jógy se proto doporučuje osobám, které už mají s praktikováním jógy dostatečné zkušenosti a jednotlivé pozice znají a umí je cvičit. Během aštanga jógy vystřídáte obvykle šest různých sekvencí, které na sebe rychle navazují. Aštanga jóga se cvičí ve vysokém tempu a na sto procent se při ní využívá plný jógový dech. Pokud budete tento jógový styl praktikovat správně a pravidelně, můžete z něj jedině vytěžit. Pomůže vám například shodit přebytečné zásoby tuku, rozproudí váš oběhový systém a zvýší kapacitu vašich plic.

S bikram jógou se můžete někdy setkat také pod pojmem Hot jóga. Ano, to je ta jóga, při které se zpotíte i na místech, o kterých jste nevěděli, že je máte. Bikram jóga se praktikuje při teplotě 40-42 stupňů, takže máte pocit, jako byste se při ní nacházeli v kolébce tohoto tisíce let starého umění. To vedro je totiž podobné, jako bývá uprostřed parného dne v Indii. Na lekcích bikram jógy se ale kromě pocení samozřejmě i protáhnete. Základní bikram sestava obsahuje 26 různých jógových pozic. Těchto 26 ásan postupně provádíte v tom obrovském, čtyřicetistupňovém horku, čímž spalujete docela slušné množství kalorií. I bikram jóga proto může přispět k rychlejšímu a účinnějšímu hubnutí.

Rozhodně se však nedoporučuje lidem, jež s hubnoucím procesem teprve začínají. Obecně platí, že byste se na tyto lekce neměli chystat, pokud se zrovna nenacházíte v dobré kondici. Proč? Toto cvičení je hodně fyzicky náročné a vyžaduje vitalitu a odolnost vůči vysokým teplotám. Bikram józe by se měli vyhnout také osoby trpící kardiovaskulárním onemocněním, těhotné ženy a děti mladší 12 let. Pokud se na hodinu bikram jógy vydáte, nezapomeňte si s sebou vzít ručník, velkou láhev plnou čisté vody a malou svačinku, kterou můžete sezobnout po cvičení. Budete totiž úplně vycuclí.

bikram jóga

Hatha jóga je v podstatě taková ta klasická, tradiční jóga. Během hatha jógy praktikujete různé ásany, jejich výběr není předem určený. Všechny pozice cvičíte pomalu, v rytmu vašeho dechu. Tento jógový styl proto může oslovit všechny. Od začátečníků až po znalé jogíny. Obecně lze říci, že hatha jóga představuje takové klidné a meditační cvičení, díky kterému se protáhnete a pročistíte si hlavu. Název Hatha vzniknul spojením slov Ha + Tha. Ha znamená slunce, Tha znamená měsíc. Hatha jóga proto mimo jiné ztělesňuje nastolování rovnováhy mezi těmito dvěma základními přírodními entitami a jejich energiemi.

Opět jeden z klasických typů jógy. Iyengar jóga se vyznačuje tím, že při ní musíte dodržovat tři zásadní věci: provedení, čas a pořadí. Abyste si to dokázali lépe představit, jde o to, že jednotlivé jógové pozice musí jít za sebou ve správném pořadí (tak, jak je iyengar jóga určuje). Dále v nich musíte setrvat po správně dlouhou dobu a pochopitelně je musíte taky správně provést. Cvičení iyengar jógy si můžete ulehčit pomůckami typu dřevěné / molitanové bločky, popruhy a podobně. Tento typ jógy se vyplatí zejména lidem, jež chtějí zlepšit svou koordinaci a rozvinout své protahovací schopnosti.

Jivamukti jóga patří k moderním typům jógy. Oproti ostatním jógovým stylům je poměrně mladičká, na svět se vyloupla teprve v 80. letech minulého století. Její domovinou není Indie, ale New York. Možná právě proto zůstává v Americe tento typ jógy velmi populární. V Česku si ale zatím tolik slávy neužil. Jivamukti jóga vychází z klasické jógy, její praktikování se ale nese v rychlejším tempu. Pokud chcete jivamukti vyzkoušet, počítejte s tím, že se během lekcí setkáte nejen s protahováním, ale také s pravidelnými pauzami určenými k meditování a ke zpěvu manter. Na hodině jivamukti zkrátka obdržíte takový komplexní balíček na podporu těla i duše.

Těhotenská jóga představuje skvělý způsob, jak připravit tělo ženy na porod i na následnou poporodní péči. Proto není divu, že se v posledních letech těší velké oblibě napříč Evropou, včetně České republiky. Pokud budete těhotenskou jógu cvičit s profesionální instruktorkou, nemusíte se bát, že byste ublížila sobě či svému miminku. Tento styl jógy plně odpovídá tomu, jak se ženské tělo v průběhu těhotenství mění a pamatuje nejen na matku, ale i na dítě. Pokud se tedy aktuálně nacházíte v radostném stavu očekávání, určitě jógu pro těhotné vyzkoušejte. Nejde totiž jen o samotné fyzické cvičení.

Jóga pro těhotné učí budoucí rodičky naslouchat svému tělu, učí je vnímat své emoce a především je učí správně dýchat. A vy už určitě víte, že správné dýchání je při porodu klíčové. Pravidelnou docházkou na lekce jógy se mohou nastávající maminky navíc zbavit nepříjemných bolestí zad nebo od častých těhotenských otoků dolních končetin. Tak se nebojte a zacvičte si. Výjimku pochopitelně tvoří ženy, které mají od lékaře naordinovaný klid na lůžku. Těm by cvičení mohlo bohužel uškodit.

těhotenská jóga

Slovo kundalini jste možná už slyšeli v souvislosti s energií. Ano, kundalini je jednou z lidských energií, se kterou se dá spojit právě pomocí jógy. Sestavy tohoto typu bývají zaměřené na důkladné provádění jógových ásan, na dechová cvičení a také na meditování (včetně odříkávání speciálních manter). Soubor všech těchto aktivit má za cíl otevřít první, kořenovou, čakru a probudit její energii. Z první čakry pak může energie postupovat podél páteře dále až k čakře sedmé = korunní. Jestli se chcete o významu čaker dozvědět více, přečtěte si můj přehled všech 7 základních center lidské energie.

Kundalini jóga vychází z tantry, její cvičení se ale zase o tolik neliší od jiných jógových lekcí. Toužíte-li tedy po pravém tantrickém zážitku, vyhledejte jiné aktivity. Kromě toho, že kundalini jóga otevírá centra lidské energie, přináší lidskému tělu také další zdravotní benefity, například podporu nervového systému, posílení endokrinních žláz a celé reprodukční soustavy. Příznivě působí také na psychiku. Co všechno nedokáže „obyčejné“ otevření energetických čaker, že?

Power jóga je typická svým rychlým tempem a posilovacími cviky. Během power jógy tak rozhodně spálíte nějaké ty kalorie a zároveň posílíte své svalstvo. Tento mladý jógový styl proto často slouží jako praktická doplňková aktivita pro všechny, kdo se zajímají o svět fitness a o zdravý životní styl. Sestavy power jógy mohou být různé, ásany se mohou měnit, svižné tempo však zůstává. Při cvičení power jógy nikdy nezapomeňte hluboce dýchat. To vám pomůže, abyste se další den necítili „ztuhlí“. Pokud s jógou začínáte, vyzkoušejte ale nejprve jiné jógové styly, například hatha jógu.

Restorativní jóga má za úkol uvolnit člověka jak po fyzické, tak po mentální stránce. Cvičit ji může kdokoliv. Jelikož se během praktikování restorativní jógy postupuje pomalým tempem (nikam se nespěchá), hodí se tato jóga pro každého, kdo se touží v klidu protáhnout a relaxovat. Největší přínos má tento styl jógy pro lidi, jež se snaží zotavit z úrazů nebo z jiných zdravotních omezení. Cvičí se proto s pomůckami, které usnadňují provedení jednotlivých ásan. Restorativní jógu je možné zařadit i do rehabilitačního nebo pooperačního programu. Praktikovat ji mohou také lidé trpící dlouhodobým onemocněním. Ovšem vždy pod dohledem zkušeného instruktora a po předešlé konzultaci s lékařem.

Cvičte a dýchejte. Tak by se dal stručně popsat typ jógy zvaný vinyasa, který staví právě na práci s dechem. Cílem každé lekce vinyasa jógy je, abyste dokázali sladit svůj dech s pohyby těla. Celé cvičení proto působí velmi dynamicky a vyhovuje zejména jogínům, kteří už jógu trochu ovládají a chtějí zapracovat na svých dechových schopnostech. Vinyasa jóga se obvykle necvičí v nějakých závratných tempech. Důležitější než fyzička je obratnost a pak také mentální propojení těla a duše. K tomu dochází při vinyasa józe mnohem snadněji, právě díky hlubokému dýchání.

jóga

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *