5 tipů, jak přes Vánoce nepřibrat a zůstat fit

Vánoce, svátky lásky, klidu a míru. A taky největší hostina v roce. Několikadenní. Jak během Vánoc nepřibrat? A jak si uchovat zdravé zažívání? Máme pro vás 5 tipů, díky nimž přežijete sváteční období a oslavy konce roku bez žlučníkových záchvatů a bez potřeby kupovat v lednu nové kalhoty.

řízek se salátem

Dodržování pitného režimu je velmi důležité, obzvlášť pokud víte, že těch několik svátečních dní nebudete žít zrovna podle příručky o zdravé výživě. Možná jste nad tím dříve nepřemýšleli, ale tím, co odvádí z těla škodliviny, je moč. To znamená, že jedině dostatečná hydratace a následné vylučování moči dokáže správně regulovat obsah toxinů v organismu.

Dalším důvodem, proč je třeba tělu pravidelně dodávat vodu, je fakt, že náš organismus tvoří z naprosté většiny právě tato čirá tekutina (v průměru mezi 60-70 %). Přitom jí denně z těla vyloučíme okolo 2,5-3 l. Trpíme tedy deficitem, který musíme vyrovnat. Naše tělo si totiž dokáže samo „vyrobit“ jen pár deci vody. Vodu můžeme doplňovat nejen pitím minerálek, ale také konzumací polévek nebo třeba ovoce. Jedině čistá voda ale umí naše tělo 100% hydratovat. U všech ostatních nápojů se procenta hydratace snižují. A pak máme samozřejmě dvě tekutiny, které nás naopak dehydratují. Kávu a alkohol.

A kolik bychom toho měli přes den vypít? Přesná míra se u každého člověka liší. Záleží totiž na několika faktorech, např. na pohlaví, věku, hmotnosti a zdravotním stavu pacienta. O tom, kolik byste toho měli vypít vy, se raději poraďte se svým lékařem nebo s výživovým specialistou. Pod dva litry by ale množství u dospělého člověka klesnout nemělo. Jestli chcete vědět, jak na tom jste s příjmem tekutin, podívejte se na barvu své moči. Tmavší barva obvykle naznačuje dehydrataci.

Tak si na to vzpomeňte a prostřídejte letos panáčky vaječňáku a hrnky plné punče se skleničkami čisté vody. Pít navíc nemusíte jen když máte žízeň. Žízeň totiž zdaleka nebývá jediný a správný ukazatel toho, jak jste hydratování. Napijte se, když půjdete kolem kohoutku, nebo si postavte džbán s vodou na stůl.

pitná voda

Dostatek pohybu patří k naprostým základům odolného imunitního systému. Nezapomínejte na to ani o Vánocích. Nemusíte hned vyrážet na hory, pokud nelyžujete. Stačí si doma zacvičit jógu, projít se se psem, nebo místo autem dojít na návštěvu k příbuzným pěšky. Každé rozhýbání vašeho těla se počítá. A uvidíte, že pak budete všechny ty dobroty mnohem lépe trávit. Správná peristaltika střev se totiž také odvíjí od dostatečného pohybu.

Nejen pohybem živ je člověk. Proto zkuste čas, který věnujete pohybu, spojit s pobytem na čerstvém vzduchu. Jednak předejte bolestem hlavy, jednak se vám bude lépe dýchat a hlavně si zlepšíte termoregulaci. Chápu, že ne každého lákají zimní procházky venku, ale věřte mi, že je to jen o zvyku. Navíc to, že se domů nevrátíte jako rampouch, si můžete vždy pojistit teplými ponožkami, čepicí a horkým čajem v termosce. (Já jsem v tomhle teda měla vždy výhodu, protože, ačkoli jsem zimomřivá, mám ráda chlad.)

Ať už se nám to líbí, nebo ne, pobyt venku skutečně nic nenahradí. I on přispívá ke správné obranyschopnosti. Jak? Tím, že vystavíte svůj organismus vnějšímu okolí, donutíte ho na ně reagovat. A tím ho trénujete v setkávání se s různými viry, bakteriemi a podobně. Jasně, v současné situaci po virech asi nikdo netouží, ale pokud chodíte jen po přírodě, stačí si pak doma dobře umýt ruce.

Vánoční tip na konec: Znáte tu štědrovečerní tradici, kdy ráno vyrazíte k nejbližšímu krmelci a donesete tam zvířátkům ovoce či kaštany? Letošní inspirace je jasná. Jestli chcete zjistit, jaké krmivo je pro lesní zvěř nejvhodnější, mrkněte se sem.

chůze

Dopřejte si přes Vánoce také pár chvil bez televize a bez mobilu. Pro někoho je to možná těžké, ale zkuste to. Být chvíli prostě sami. Bez lidí i bez technologií. Přečtěte si knihu, nebo zkuste meditovat. Vánoční volno vám může navíc posloužit jako takové testovací období, v němž si vyzkoušíte svá budoucí novoroční předsevzetí. Takže jestli se chcete třeba naučit používat afirmace, pusťte se do toho hned. Tím, že afirmování rozběhnete už přes svátky, začnete si tvořit návyk a bude pak snazší v něm pokračovat.

Nezapomeňte, že svátky skončí, a dohánět několikadenní spánkový deficit po opětovném nástupu do práce je docela náročný úkol. Ponocování se během Vánoc asi nevyhnete, ale všeho s mírou. Ono dopolední vyspávání vám kvalitní spánek nenahradí. Fáze spánku, ve které tělo nejlépe regeneruje, je ta, při níž tělo produkuje velké množství melatoninu. A to je od přírody nastavené zhruba mezi 22. a 02. hodinou v noci. Ranní hodiny spánku navíc vás tak sice zbaví únavy, ale nočnímu spánku se nevyrovnají.

spánek

Protože jídla bývá o svátcích skutečně hodně, zkuste se víc zamýšlet nad tím, jestli máte opravdu hlad, nebo spíš chuť. A zkuste to regulovat. Já vím, cukroví nejíme na hlad a stejně si ho dopřáváme. Ale nemusíme sníst celou mísu na posezení. V každém případě se jídlu věnujte a neházejte ho do sebe jak do prázdné popelnice. Tady narážíme na další problém. O Vánocích jíme často u televize. I u ní si ale můžeme vychutnat každičký vanilkový rohlíček. Zkrátka mějte z jídla požitek, budete pak dříve sytí.

Svátky klidu rozhodně vybízí k zastavení, a to i u jídla. Nikam nespěchejte, jezte v klidu, pomalu a nehltejte. A ještě jedna důležitá rada. Dobře žvýkejte. Důkladné rozžvýkání potravy ulehčuje práci našemu trávícímu ústrojí. Rozmělněná strava nevyžaduje tak velkou tvorbu žaludečních šťáv a lépe z ní vstřebáváme do těla živiny. Žvýkačky se však do zdravého žvýkání nepočítají. Ty naopak podporují zbytečný nadbytek slin. Co z toho plyne? Žvýkat třeba, žvýkaček netřeba.

žvýkačka

Cukroví k Vánocům bezpochyby patří. Já ho miluju. Naprosto. Kvůli jeho drobné velikosti je navíc poměrně jednoduché se promazávanými a slepovanými dobrotami přecpat. Pořád se vám zdá, že ještě můžete, a najednou máte v břichu balvan? Udělejte to letos jinak. Cukroví na sváteční talíře nemusíte doplňovat hned, jak z nich pár kousků zmizí. Dojezte nejdříve vše, co jste na talíř nachystali. Pak si dejte pauzu, a pak teprve doneste další várku. Doma vám to projde, u babičky asi ne.

Kromě pečeného cukroví si můžete připravit i nepečené cukroví (Co třeba raw Matcha koule?). Když použijete suroviny jako ořechy, sušené ovoce a minimum sladidel, bude to taková odlehčená alternativa k vánoční klasice. Zde si jen ujasněme, že Rafaelo koule z kondenzovaného mléka jsou sice taky nepečené, ale odlehčené vskutku nejsou. Další nápad: Položte vedle talíře s cukrovím misku s naturálními ořechy. Ty bez soli, bez těstíčka a bez čokolády. Nebo nakrájejte na kostičky ovoce, na plátky zeleninu a mlsejte zdravě. No a jestli máte hodně slabou vůli, tak prostě nechystejte chvíli nic a vyrazte raději na ty procházky s termoskou neslazeného čaje. Když není pokušení, není hřešení?

sušené ovoce
  • Pijte dostatek čisté vody nebo neslazených minerálek.
  • Každý den choďte ven na čerstvý vzduch (alespoň na hodinku).
  • Protáhněte si záda skrčená od věčného koukání na pohádky a na Kevina.
  • Odpoutejte se na chvíli od technologií. Vypněte je i sebe.
  • Snažte se dostatečně spát, i když vás budou lákat jiné aktivity.
  • Jídlu se mentálně věnujte, dobře žvýkejte a nehltejte.
  • Mlsejte kromě cukroví taky ovoce nebo naturální ořechy.
  • Užijte si Vánoce tak, abyste z nich ještě dlouho mohli čerpat energii.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *